Wednesday, November 14, 2007

RENAISSANCE

Abad ke -15 ( 1400 hingga 1500 sm

Latar Belakang
  • Pada abad ini monarki baru muncul dan wujud di Eropah. Terdiri dari pada beberapa orang raja yang bersatu untuk memusatkan pentadbiran.
  • Oleh itu terdapat kegiatan mengutip cukai terutama golongan bangsawan, peniaga, saudagar, perniagaan dan syarikat.
  • Tentera ditubuhkan bg melicinkan pentadbiran.
  • Dengan sistem ini kuasa gol’ bangsawan dan gereja mula merosot dan berkurang malah gereja dikawal oleh raja


Apa itu renaisans atau renaissance ?

  • Bermaksud kelahiran semula @ pemulihan
  • Ia berkaitan dgn tamadun dan kemajuan zaman. Zaman Yunani dan Romawi telah mencapai kemajuan budaya dan cara hidup..
  • Pada zaman Romawi puak2 Barbarian tlh berhijrah dan Eropah telah menemui kehancuran terutama Perancis dan Italy.
  • Renaissance merupakan pemulihan drpd zaman kegelapan, kelaparan dan kesusahan ini kepada zaman yang berjaya, cermelang dan makmur
  • Dari segi kesenian, orang Renaissance menghidupkan kembali kesenian di zaman klasik Yunani dan Romawi
  • Tokoh pemikiran seperti Plato, Aristotle dan Socrates dikaji, dihidupkan dan dipulihkan semula.
  • Teori kemanusian (humanism) keunggulan (idealism) menjadi teras pegangan dan falsafah

Faktor Yang Mempengaruhi Renaissance

  • Penaklukan Islam ke atas Eropah menemukan 2 budaya iaitu Islam dan Eropah
  • Penaklukan ini membentuk kesedaran dan penjelmaan satu budaya baru.
  • Kajian terhadap ilmu dan falsafah membawa hidup dan masyarakan utk menghayati ilmu yg tinggi.
  • Hubungan dgn dunia luar serta negara Islam spt Baghdad yg kaya dgn ilmu dan budaya seni yg agong dan dibawa ke Eropah khususnya Italy.
Perkembangan
  • Renaissance bermula di Italy. Hub’ perdagangan dgn lain-lain negara membawa ilmu yang baru dan mengembang ilmu renaissance ini.
  • Ramai pnuntut berhijrah ke Italy dan Kewujudan alat pencetak mempercepatlkan perkembangan ilmu melalui buku.
  • Memjadikan ilmu renaissance cepat menular ke Eropah

Sumbangan

  • Aliran Humanisme, mementingkan pemikiran rasional, nilai sekular dan kepentingan individualisme. Francesco Petrach adalah contoh penyumbang utama aliran ini.
  • Zaman ini lahirlah shakespeare dgn ‘ Romeo and Juliet’, macchiovelli dgn ‘ The Prince’ dan Boccacio dan Dante Aligheiri.
  • Dari segi muzik, terciptanya gitar,seruling dan biola. Pementasan drama juga bermula pd abad ini.
  • Dari segi ilmu buku, 6 juta buku dicetak sepanjang abad ini. Perkembangan sains dan metematik iaitu Galileo Galilei dan Isaac Newton.
Kesenian
Catan

  • Catan merupakan kegiatan utama pd zaman ini.
  • Catan panel dan dinding berkembang dengan banyaknya.
  • Catan dibiayai oleh gol’ Medici dan golongan menengah dan bangsawan untuk gereja, bangunan awam dan rumah2 persendirian
  • Dalam sebahagian lukisan, halo masih digunakan.
  • Halo ialah lambang manusia suci masih digunakan.
  • Komposisi figura sangat popular digunakan untuk lukisan keagamaan bagi mewujudkan suasana tenang dan aman
  • Cahaya dalam catan bersifat datang dari luar karya

Arca

  • Arca dalam bentuk berdiri bebas dan timbunan sangan popular.
  • Arca dalam bentuk menunggang kuda @ eguestrial menjadi sangat popular.
  • Arca figura digambarkan dgn keadaan yg realistik dan bertepatan
  • Arca berkonsepkan keagamaan dibuat sebagai hiasab untuk bangunan keagamaan seperti gereja dan bgunan awam. Rumah persendrian subjek mitologi banyak

    Media dan Teknik
  • Gangsa digunakan berleluasa terutama arca yg besar life-size.
  • Media batu marmar dan teknik ukiran luakan digunakan.
  • Selain gangsa, teracotta juga digunakan utk membentuk figura saiz sebenar.
  • Ada juga arca menggunakan kayu sbg media yg diukir menggunakan ternik luakan.


Ciri-ciri senireka

  • Kontraposto, satu istilah yg digunakan bg menunjukkan pergerakan yg mengambil kira imbangan tubuh badan, digunakan dgn baik.
  • Pd zaman ini arca dilihat sbg membebaskan diri dr struktur senibina. Arca ini berdiri sebagai arca, bebas dan dihayati sebagai arca.
  • arca juga menunjukkan kesan dinamisme utk memberi gambaran detik genting dalam sebuah kisah mitologi.
  • Terdapat background yg diambil kira sebelum arca diukir.



seni Bina

  • Selain gereja, terdapat kepelbagaian seni bina didirikan. Hospital, istana, dewan perniagaan dan pusat perdagangan dibina.
  • Setiap binaan mengambil kira keunggulan dari segi kadar bandingan matematik, perkiraan yang logik dgn komposisi yang unggul.
  • Selain gereja, terdapat kepelbagaian seni bina didirikan. Hospital, istana, dewan perniagaan dan pusat perdagangan dibina.
  • Setiap binaan mengambil kira keunggulan dari segi kadar bandingan matematik, perkiraan yang logik dgn komposisi yang unggul.







    hanazariko_aqua@yahoo.com


Teknik dan Media

  • Zaman ini meneruskan teknik dan penggunaan zaman gotik.
  • Batu digunakan utk dinding. Marmar digunakan untuk hiasan dekorasi.
  • Bahagian dlm dinding diplaster agar licin.
  • Kaca lutsinar dan kaca warna digunakan untuk tingkap. Ubin digunakan untuk bumbung.
  • Teknik tiang dan ambang digunakan bersama kubah dan relung. Asas bangunan merujuk kpd keunggulan yg sempurna.
  • Bahagian dalaman senibinanya tenang dan tidak sesak dan dihiasi indah dan mewah.



    Reka Bentuk
  • Karya Michelangelo pd binaan St.Peter’s memperlihatkan aspek seni reka seperti aturan, kesatuan, ketegangan, keharmonian dan logik matematik diambil kira.
  • Pd akhir Renaissance Michelangelo memperkenalkan kaedah tiang tersusun yang boleh membuatkan bangunan kelihatan besar, elegan dan mewah. Tiang berpasangan pula, utk menbuat binaan spy kelihatan lebih halus dan indah.










    Ciri – ciri catan
  • Komposisi segi tiga @ piramid banyak digunakan.
  • Supaya dapat menyelesaikan masalah imbangan, kestabilan, ketenangan dan keharmonian.
  • Teknik olehan terang – gelap chioroscuro; mendefinasikan bentuk isipadu yag jelas ttp kesamaran dan kegelapan menghasilkan suasana tenang dan penuh keagamaan.




    Kesimpulan
  • Perubahan daripada zaman kegelapan kepada zaman kegemilangan senibinanya.
  • Pengunaan arca yang luas didalam pembinaan bangunan.
  • Setiap binaan mengambil kira keunggulan teori matematik dari segi kadar parkiraan dan komposisi yang unggul.







    Disediakan oleh:-
  • Norsuhada binti mokhtar
  • Noraisha binti mohd radZI
  • Mohd fadali bin rosdi



SEKIAN TERIMA KASIH

- ARCHITECTURAL HISTORY -








1 comment:

Unknown said...

Terima kasih banyak-banyak...